Friday, April 29, 2011

Betul-betul soleyley la kau ni~

Dulu aku belajar di SMAKJ,Kluang.
Setiap kali cuti sekolah,aku akan naik bas S&S.Masa tu tambang baru Rm2.70 kalau nak ke rumah aku dari Kluang.

Dan yang paling penting bas O.M.O masih lagi tak dipraktikalkan.
Korang tau ke O.M.O tu pe?

"One Man Operation"

Aku pun tak tau betul ke tak..hehe.Tapi orang panggil bas tabung.Dengan wujudnye tabung,driver bas leh wat 2 keje sekaligus.Tapi yang kesiannye konduktor bas punya jawatan di lupuskan.

Masa aku form 2,S&S dah tukar bas dorang kepada O.M.O.Malangnye aku sangat "noob" time tu,so aku tak tahu menahu le pertukaran ni.
Suatu hari tu,aku pergi jalan Kluang.Dah puas berjalan seharian(padahal duk dlm CC je),aku pun decide la nak balik.

Well, time tu budak sekolah lagi,so ape la sangat nak di expect kan dalam wallet dorang kan?kan?

Same la ngan aku,aku standby RM3.70 tuk tambang balik.Kalau short ni mmg aku tak balik umah la jawabnye.

Dari jauh aku boleh nampak bas kuning parking kat stesen bas kluang.Driver bas takde,maybe dia kuar kejap pergi kaunter.

So aku naiklah bas tu,dan aku nampak la tabung empat segi.Dengan coolnya otak aku berfikir "Owh,ni la bas tabung tu....so kena masukkan duit dalam ni la agaknye"

Jadi aku letak la RM2.70 dalam tabung tu.

Tapi..~ Apsal takde pape yang berlaku.

Aku ternampak la tombol kecik seakan2 tempat tarik di tepi tabung tu.Sekali lagi dengan coolnye otak aku berfikir "Agaknye kena tarik ni baru kuar tiket"

Ye..adik2.Tak perlu tanya lagi korang mesti dah tau ape yg berlaku.Duit yang sepatutnye visible kat dalam tabung tu jatuh terus ke bawah.Tapi still takde ape2 yg berlaku.

"Takpela kang driver masuk,keluar la tiket tu"kata aku dengan tenang dan terus duduk kat seat depan.Confident!!

Orang2 yg duduk kat dalam semua pandang aku dengan pelik,lantak lah~


---------------------------------


Tak lama kemudian,orang dah makin ramai.Driver bas pun masuk.Enjin dihidupkan.Dan orang ramai semua bangun beratur.Masukkan duit ke dalam tabung.

Dapat tiket.Duduk.o_0"

O....key. aku dah rasa tak best dah ni...~ apsal method aku tak sama dengan dorang?

Tiba-tiba,kakak di belakang aku tegur.
"Adik..pergi la cakap ngan driver bas tu.Adik dah masukkan duit,belum amik tiket lagi."

So dengan muka tak bersalah aku cakap ngan driver tu.Kata dia,tak nampak bile aku masukkan duit.Aku cakap "tadi",tapi dia taknak percaya.Sudah~..aku dah malu gile ni~ huhuhu

Datang pulak bos besar nak cek tiket.Terus driver ni kasik tau bos dia.Bos dia cakap:

"Ini benda mana boleh main2 punya.Tu tabung serupa buaya punya,ko kasik masuk apa pun dia telan.Bukan kami taknak percaya,tapi kalau short macam mana?Kesian la dengan pakcik ni(driver).Dia pun ada anak bini mo kasik makan jugak"

"Macam ni la,you kasik bayar la tiket lagi satu kali"

Dengan malu yang tak tercover,aku pun duduk dan cek wallet aku.Dari jauh kedengaran suara brother2 ngn akak2 menjerit."Dia dah bayarlah..kiterang nampak tadi!!". Terima kasih kerana back up saya..T_T sob

Dan wallet aku...cuma ada RM1 je.Mati la~~~

Tiba-tiba sorang pakcik datang menghulurkan RM2 kepada aku.Katanya guna tuk bayar tiket.Walaupun aku segan nak terima(mane leh tolak lagi..dah mmg xde option lain dah ni),aku amik duit tu dan bayar tiket.

Sepanjang perjalanan aku jadi batu.Gila malu,rasa macam nak sembunyi dalam enjin bas~

Lepas tu aku tobat taknak bawak duit cukup2 makan.Kalau nak balik je aku sediakan RM5(same je..cukup2 makan gak tu).

Dan yang paling penting,bertanya kalau tak tahu.Kadang2 otak kau yang cool tu takleh pakai jugak.

Sekian...huhu

-------------------

P/S:bulan 5 aku ke Kuala Terengganu.Amik gambar orang kawin.1st job ni...cuak seyh~hehe

~AKU PELANGI~




1 comment:

  1. wakaka..sadis oh cerita ko..

    aku dah lama gile tak nek bas..T_T


    p/s::walaweh..jadik fotographer ke ko skang?nnt time aku dgn ton bole la ko sponsor amik gambar wed kitorang eh?kui3..

    ReplyDelete