Saturday, May 30, 2020

Sahabat

Bercakap tentang sahabat ni sangat subjektif.Aku adalah jenis orang yang sangat sangat sangat menghargai hubungan dengan orang apalagi sesama muslim.

Jarang aku 'complain' tentang orang melainkan dia sendiri melampaui batas.

Walaupun agamanya baik,peribadinya pada masyarakat elok,tapi jika dia bersama kita membuatkan kita menjauhi Allah,adalah lebih baik dijauhi kawan yang sedemikian.

Kita kena ingat,sesuatu yang baik pada orang lain tak semestinya baik pada kita.Begitu juga sebaliknya.

Memang kita akui,kita husnuzon dengan mereka.Dan sifat kita yang terlalu baik membuatkan kita berat hati nak menjauhi kawan-kawan yang macam ni.Tapi apalah gunanya kita menanggung beban,sakit hati,bersabar tapi masih dihina,kita berbuat baik tapi tetap difitnah,malah berdiam pun difitnah,hari2 senyum dan menegur tapi dibalas dengan diam malah memaling ke arah lain.Bila susah datang senyum dan berborak dengan kita.Bila senang ditinggal kita,malah dikutuk dibelakang.

Lagi sedih katanya tak suka sama kita,tapi masih lagi berada dekat dengan kita,guna duit kita,guna masa kita dan ambil kebaikan kita.Alasan sebab ada kepentingan sendiri.

Memang sedih tak terkira kalau difikirkan.Apa lagi masa kali pertama kita kenal,kita datang dengan senyuman.Kita yang berusaha nak bertegur.Kadang tu dipulau masyarakat,atas dasar kasihan kita bantu walaupun mereka ni 'stranger' pada awalnya.

Aku sentiasa husnuzon dengan sahabat aku.Tapi sebagai manusia,aku sendiri ada hak yang aku kena jaga.Hak keatas diri aku dan keluarga.

Jadi tak adil kalau aku kena korbankan hak aku dan keluarga aku sendiri untuk senangkan hak orang lain.Apalagi kalau hak tu diambil tanpa izin.

Hidup dalam depressi sehingga menggangu tanggungjawab ke atas kerja dan keluarga,malah terabai hubungan dengan Allah bukan lah benda remeh.

Mereka boleh tunding jari pada kita.Tapi kita dan Allah tahu hal sebenar.Malah Allah tahu apa ada dalam hati mereka.

Ini nasihat aku kepada sesiapa yang diluar sana yang menhadapi masalah tekanan disebabkan rakan-rakan yang mereka kenal.Berhentilah husnuzon pada mereka.Ada sebab Allah tunjukkan sifat sebenar mereka.Jauhilah mereka semana yang mampu.Memutuskan hubungan itu tidak baik,apalagi sesama islam.Tapi tak berbaloi jika kita jaga satu yang busuk sehingga putus beratus2 lagi hubungan yang baik.

Lagipun itu pilihan mereka.Jikalau mereka jujur dari awal,tidak akan berlaku perkara macam ni.

Sayangilah diri anda dan keluarga anda.
Jangan biarkan 'stranger' merosakkan kehidupan yang anda susah payah bina selama ini.

Aku nasihat sebab aku dah rasa semua ini
Aku hilang banyak benda,rugi banyak masa,gara-gara berhusnuzon pada orang yang salah.

Hidup aku mungkin dah tak dapat diselamatkan.Malah aku dah redha dan serahkan selebihnya pada Allah.Tapi hidup korang boleh lagi diselamatkan.

Aku doakan kehidupan korang dipermudahkan dunia akhirat.Dijauhi dari orang2 yang tidak jujur,kaki fitnah,penjual agama dan munafik.Amin.

No comments:

Post a Comment